Η εμπειρία μας από το σεμινάριο ERASMUS στο Ελσίνκι
Για δεύτερη
χρονιά το σχολείο μας έχει την ευκαιρία να συμμετέχει σε ευρωπαϊκό σεμινάριο ERASMUS στα πλαίσια επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.
Το θέμα που
επέλεξε αυτή τη φορά το σχολείο μας έχει σχέση με το περιβάλλον, τη βιώσιμη
ανάπτυξη, την κλιματική κρίση, θέματα που απασχολούν την παγκόσμια κοινότητα σε
εκπαιδευτικό και ευρύτερο πεδίο.
Η δική μας ομάδα επέλεξε να παρακολουθήσει το εξής πρόγραμμα: "Η εκπαίδευση στην αειφορία ως βήμα για ένα καλύτερο μέλλον"
Η επιλογή της χώρας μόνο τυχαία δεν ήταν! Φινλανδία… μια χώρα που απασχολεί συχνά τα εκπαιδευτικά πράγματα, ως χώρα αναφοράς, με πρωτοποριακές μεθόδους, με μετρήσεις που την φέρνουν πολύ υψηλά σε όλους τους δείκτες ευζωίας των πολιτών της και ποιότητας στην εκπαίδευση, μια μακρινή χώρα σαφώς αλλά τόσο ελκυστική για έναν εκπαιδευτικό που επιθυμεί να έρθει σε επαφή με ένα εκπαιδευτικό μοντέλο που φαίνεται να έχει πετύχει!
Είχαμε την τύχη η εκπαιδεύτριά μας να είναι δασκάλα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση πριν ασχοληθεί με την εκπαίδευση ενηλίκων οπότε ήταν σε θέση να μας ενημερώσει κατατοπιστικά για θέματα που αφορούν γενικότερα στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας τους και να απαντά με υπομονή στις ατέλειωτες ερωτήσεις που προκύπτανε από όλους τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς.
Η ομάδα των επιμορφούμενων εκπαιδευτικών αποτελούνταν από 4 Ιταλίδες , 3 Πορτογαλίδες , 2 Σλοβένες, 1 Γερμανό,1 Ιρλανδό και 2 Ελληνίδες (εμάς!) ... φανερή υπεροχή νότιας Ευρώπης!Ο χώρος του σεμιναρίου
Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν ήταν οι εξής:
- Παιχνίδια γνωριμίας, παρουσιάσεις των σχολείων των συμμετεχόντων και εισαγωγή στην περιβαλλοντική εκπαίδευση της Φινλανδίας
- Γνωριμία με μεθόδους που έχουν ως στόχο να υποστηρίξουμε τη σχέση των μαθητών με τη φύση
- Βιώσιμη ανάπτυξη και υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά
- Οικολογική-κοινωνική εκπαίδευση - ο ρόλος του μαθητή ως ενεργός πολίτης
- Μάθημα στη φύση
- Γνωριμία με τη δημόσια βιβλιοθήκη
- Σχεδιασμός νέων παιδαγωγικών μεθόδων για εφαρμογή στα σχολεία μας
Τα οφέλη όλης της εβδομάδας που διήρκησαν τα μαθήματα πολλά...
Θα ξεκινήσω με αυτό που θεωρώ ως πιο ελπιδοφόρο... Διαφορετικοί άνθρωποι, με διαφορετικές καταγωγές, με απόψεις και ιδέες που προφανώς διαφέρουν, διαφορετικών ηλικιών, εργαζόμενοι σε διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης, μοιραστήκαμε τις ίδιες αγωνίες, μοιραστήκαμε την έγνοια για να χτίσουμε ένα καλύτερο μέλλον μαζί με τα παιδιά, στο μέτρο και τον βαθμό που μας αναλογεί , συνεργαστήκαμε με έναν παιδιάστικο, θα έλεγα, ενθουσιασμό και όλο αυτό δίνει μια νότα αισιοδοξίας...
Όσο υπάρχουν άνθρωποι που ανησυχούν , ίσως να βρίσκονται λύσεις!
Η γνωριμία με το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας αλλά και άλλων ευρωπαϊκών χωρών είναι επίσης κάτι που φέραμε πίσω μαζί μας και σίγουρα χρειάζεται ένα ολόκληρο άρθρο για να αποτυπωθεί...
Η εργασία σε ομάδες μας υπενθύμισε ότι η μέθοδος αυτή είναι η πιο πρόσφορη και αποδοτική ειδικά για να προσεγγίσεις σύγχρονα ζητήματα όπως αυτά που σχετίζονται με την περιβαλλοντική εκπαίδευση.
Η επαφή με την κουλτούρα του φινλανδικού λαού και η αγάπη τους για τη φύση που εκδηλώνεται με κάθε αφορμή, από τον τρόπο που χτίζουν τα σπίτια τους, τόσο αρμονικά με το περιβάλλον, μέχρι την απόλυτη καθαριότητα σε όλους τους χώρους, εσωτερικούς και εξωτερικούς, μας άφησε με μια πικρή γεύση...αναλογιζόμενοι τι κάνουμε λάθος...
Κρατάμε τις νέες ιδέες, το κοινό όραμα για μια παιδεία που προετοιμάζει ολοκληρωμένους πολίτες με αισθήματα ευθύνης και δράσης, την ελπίδα για έναν κόσμο πιο ανθρώπινο όπου το κάθε πλάσμα θα βιώνει την ύπαρξή του με σεβασμό σε όλα τα υπόλοιπα!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Μπορείτε να σχολιάσετε...